Artikkelit

Syö stressi pois – 8 stressiä alentavaa ruokaa

poista stressi ruoalla

Kun stressi kiristää hermoja ja vetää aikataulut tiukalle, on terveellinen ruoka varmasti viimeinen asia, joka käy mielessä. Uhraa kuitenkin pieni hetki ravitsevan aterian laittamiseen, se kannattaa. Ruoka on toimiva keino hallita stressiä, koska jotkut ruoka-aineet tasaavat verensokeria tai vaikuttavat tunteiden tasolla.

Health.com listaa nämä 8 stressin nitistäjää, jotka löytyvät keittiöstäsi.

Vihreät lehtevät salaatit. Esimerkiksi pinaatti sisältää folaattia, joka tuottaa mielihyväkemikaali dopamiinia. Dopamiini auttaa pysymään rauhallisena.

Kaura. Stressi saa usein tarttumaan mahdollisimman hiilihydraattipitoisiin ruokiin. Valitse kuitenkin mahdollisimman vähän verensokeria nostava vaihtoehto, kuten kaura. Tutkimusten mukaan hiilihydraatti auttaa aivoja tuottamaan serotoniinia.

Kalkkuna sisältää tryptofaania, joka on serotoniinia tuottava aminohappo. Serotoniini säätelee nälkää sekä onnellisuuden ja hyvinvoinnin tunteita. Tutkimusten mukaan tryptofaanilla voi olla rauhoittava vaikutus. Sitä saa myös siemenistä, pähkinöistä, tofusta, linsseistä, kaurasta, pavuista ja kananmunista.

Lohi. Stressi lisää kortisolin ja adrenaliinin eritystä. Lohen omega-3 rasvahapoilla on tulehdusta vähentäviä ominaisuuksia, jotka voivat tasata stressi hormonien negatiivisia vaikutuksia.

Mustikoiden ja muiden marjojen antioksidantit ja fytoravinteet taistelevat puolestasi kehosi vapaita radikaaleja vastaan parantamalla kehosi kykyä nostaa stressivastetta.

Cashew-pähkinät sisältävät ahdistusta vähentävää sinkkiä. Osterit, liha, kana ja jogurtti ovat myös hyviä sinkin lähteitä.

Tumma suklaa (vähintään 70%) sisältää antioksidantteja, jotka mm. laskevat verenpainetta. Se myös alentaa kortisolin tasoja ja sen ainesosat luovat samanlaisen euforisen tunteen kuin rakastuminen.

Maidosta saa D-vitamiinia, jonka sanotaan lisäävän onnellisuutta. D-vitamiinia saat myös mm. lohesta ja kananmunista.

Lähde: Health.com

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *