Artikkelit, Onnellisuus

Kolme tapaa lisätä onnellisuutta 5 minuutissa

tapoja nostaa onnellisuutta

Edellisessä artikkelissa kerroin onnellisuuden vaikutuksesta terveyteen, elinikään ja työssä menestymiseen. Jos et ole lukenut sitä vielä, pääset artikkeliin tästä. Artikkelissa kävin läpi myös onnellisuusvalmentaja Auli Malimaan kolme tapaa olla onnellinen ja myös mikä niistä on paras ja pysyvin onnellisuuden tila.

Artikkelin lopussa kerroin yksilöllisestä tasosta, johon onnellisuutemme palaa huippuhetkien ja pettymysten jälkeen. Olet varmasti huomannut tämän omassakin elämässäsi. Haluamasi työn saatuasi olet hetken onnesi kukkuloilla, mutta pikkuhiljaa mieliala alkaa palautua perustasolleen. Samoin käy kun joku paha pettymys osuu kohdalle. Ensin mieliala on maassa, mutta alkaa pikkuhiljaa kuitenkin nousemaan takaisin omalle tasolleen.

Tämä onnellisuuden perustaso on jokaiselle uniikki, mutta hyvä uutinen on, että sitä voi nostaa pysyvästi. Vaikka olisitkin hieman negatiivisuuteen kallellasi, voit halutessasi vahvistaa onnellisuuslihaksiasi ja nostaa tasoasi.

Tässä lupaamiani työkaluja siihen. Näiden käyttäminen ei vie kuin 5 minuuttia aikaa päivästäsi.

Työkalu 1: Älä usko ajatuksiasi

Monilla meistä soi päässä vanha rikkoutunut levy, joka toistaa päivästä toiseen samaa negatiivista kappaletta pelotellen, moittien ja tuomiten. Useat meistä myös uskovat kaiken mitä ajatukset sanovat.

Negatiiviset ajatukset laittavat kapuloita rattaisiimme neljällä tavalla: katastrofiajattelun, kaikki-tai-ei-mitään -ajattelun, yleistämisen ja ali/yliarvioinnin avulla (lähde: BelieveAndEmpower.com).

Katastrofiajattelun kouriin joutuu usein ihminen, joka on joutunut kokemaan monia pettymyksiä lyhyen ajan sisään. Hänen ajatteluaan hallitsee kykenemättömyys uusiin aloituksiin: “ei kannata edes yrittää, koska jouduin viimeksikin pettymään pahasti”. Alitajuisesti he sabotoivat omat yrityksensä, vaikka päältä päin katsoen yrittäisivätkin kovasti.

Kaikki-tai-ei-mitään tyylillä ajattelevan mielestä asioiden on mentävä juuri kuten hän haluaa tai muuten ei tule mitään. Hyvää ajattelutavassa on se, että se eliminoi tehokkaasti huonot ideat, mutta samalla menee usein myös paljon hyviä ideoita.

Yleistämisessä teet itsestäsi luonnehdintoja yhden tai kahden tapahtuman perusteella: “en varmasti onnistu saamaan tätäkään projektia maaliin ajoissa, koska viimeksikin meni mönkään”. Muilla ihmisillä ja heidän reaktioillaan on myös yleistävien uskomusten syntymisessä suuri vaikutus. Esimerkiksi jos saat pomoltasi huomautuksen myöhästyneestä projektista, ajattelet, ettet ole sopiva työhön, koska et näköjään osaa pysyä aikataulussa.

Vanhan virren voima alkaa vähenemään, kun alat nappaamaan ajatuksiasi kiinni itse teosta. Voit itseksesi todeta, että taas sama vanha ikivihreä soi ja… annat sen soida! Älä tuomitse ajatuksiasi, hyväksy niitä tai samaistu niihin, anna niiden vain olla. Negatiiviset ajatukset ovat kuin nuoli, joka ammuttuna lähtee täydellä voimalla, mutta vauhdin loputtua putoaa maahan. Samoin anna ajatusten myllätä rauhassa aikansa, niiden voima vähenee lopulta kun et anna niille lisää virtaa.

Toinen hyvä keino on erottaa itsesi ajatuksistasi. Sen sijaan, että ajattelet “olen myöhästelijä”, muuta ajatus muotoon “ajattelen olevani myöhästelijä” tai “mieleni sanoo, että olen myöhästelijä”. Näin annat itsellesi mahdollisuuden tehdä asialle jotain ja voit valita kuinka haluat ajatuksen kokea.

Usein olemme itseämme kohtaan niin tylyjä ja vaativia, että emme sietäisi sellaista puhetta edes parhaalta ystävältämme. Hyvä keino päästää ajatuksista irti on miettiä “mitä, jos asia ei olekaan oikeasti näin”. Oletko aivan aikuisten oikeasti se tohelo, joka aina sotkee asiat? Muistele kertoja, jolloin olet onnistunut. Asioita, jotka olet hoitanut hyvin. Kertoja, jolloin olet saanut kehuja.

Työkalu 2: Kuuntele sydäntäsi

Kun kuuntelet sydämesi ääntä saat onnellisuutta kuin vahingossa kaupan päälle. Seuraamalla sydäntäsi lakkaat katumasta valintojasi, arvostamaan itseäsi enemmän ja saat myös arvostusta muilta, löydät todellisen itsesi ja oikean polkusi, opit kuuntelemaan intuitiotasi sekä menemään elämän virran mukana.

Eikö kuulostakin hyvältä? Mutta miten ihmeessä se sitten tapahtuu? PurposeFairy.com listaa neljä askelta sydämen äänen kuulemiseen.

Askel 1: Rakenna perusta rauhassa

Sydämen äänen kuuleminen on taito, jonka voi oppia. Kuten minkä tahansa asian oppimiseen, siihenkin on varattava aikaa. Ei maratonikuntoonkaan pääsemiseen riitä yksi treenikerta. Kysy itseltäsi päivittäin:

  • Missä kohtaa kehossa tämä päätös tuntuu?
  • Teenkö jotain, koska niin “kuuluu tehdä”?
  • Miltä eteneminen asioissa tuntuu?
  • Onko tämä linjassa itseni parhaimman version kanssa?

Nämä kysymykset auttavat sydäntä ja mieltä toimimaan paremmin yhdessä.

Askel 2: Heittäydy

Sydämen äänen kuulemisen opiskelu on kuin vieraan kielen oppiminen. Mitä enemmän siihen paneudut, mitä suuremmalla innolla ja useammin, sitä nopeammin opit.

Kun päätöksen hetki tulee eteesi, et punnitsekaan vaihtoehtojen hyviä ja huonoja puolia  kirjoittelemalla plus-miinuslistoja, vaan sen sijaan kokeile uskaltautua syvän tunteen vietäväksi.

Kaikki tunteet eivät ole intuitiota ja ne täytyy oppia erottamaan oikeasta, sydämestä tulevasta, tunteesta. Joka kerta kun tekee karkkia mieli, ei kannata seurata tunnetta. Sydämestä tuleva tunne on erilainen jokaisella, mutta se on syvä ja totuudellinen.

Askel 3: Etene pienin askelin

Kun kysyt ykköskohdan kysymyksiä päivittäin, laita merkille tapahtumia ja tunteita. Tietyn ihmisen tapaaminen saa sinut hyvälle tuulelle kun taas toisen tapaamisen tai harrastuksen jälkeen olosi on puolikuollut.

Sydämen kuutelu ei ole vain passiivista havainnointia vaan vaatii myös tekoja. Sydän koittaa ohjata sinua sinne, jossa sinulla on hyvä olla tuuppien oikeaan suuntaan hellävaroen.

Valinta on kuitenkin omissa käsissäsi. Voit joko antaa tunteen olla tai seurata sitä. Loikan ei tarvitse olla suuri, pienen pieni askel hyvältä tuntuvaan suuntaan riittää. Unohda rationalisoiti hetkeksi, seuraa tunnetta ja katso mitä tapahtuu.

Askel 4: Seuraa edistymistäsi

Kun pidät kirjaa tunteistasi ja niiden pohjalta tekemistäsi valinnoista, kannattaa välillä tarkistaa mitä olet matkan varrella oppinut. Valinnat saattavat aluksi vaikuttaa täysin satunnaisilta, mutta lopulta polku näkyy selkeästi.

Opit huomaamaan, mitkä päätökset perustuivat rationaaliseen ajatteluun ja mitkä tunteeseen. Näet myös mihin sydämen ääni sinua johdatti ja mitä tapahtui kun seurasit loogista mieltäsi.

Työkalu 3: Pidä kiitollisuuspäiväkirjaa

Kiitollisuuden harjoittaminen auttaa arvostamaan hyviä asioita elämässä, jotka muuten saattaisivat jäädä huomiotta. Kirjoita joka aamu kolme asiaa edellisestä päivästä jatkaen lausetta: “Olen kiitollinen, että…” Sen sijaan, että mekaanisesti listaisit asioita, koita myös lisätä tunnetta mukaan. Muistele miltä ystävän halaus tuntui tai miten ihanasti ensimmäiset auringonsäteet lämmittivät talven jälkeen. Tämä vahvistaa harjoituksen vaikutusta.

Jos kiitollisuus tuntuu liian isolta sanalta, kokeile seuraavien pohjalta:

  • Tosi hienoa, että sain hoidettua rästihommat viimeinkin.
  • Olipa kiva, että ystäväni soitti.
  • Parasta eilen oli lintujen laulu aamulla töihin lähtiessä.

Voit myös listata 3-5 asiaa työstäsi, henkilökohtaisesta elämästäsi ja itsestäsi. Kun listaat asioita, joista olet itsessäsi kiitollinen tapahtuu hauskoja asioita: alat arvostamaan itseäsi enemmän ja alat jopa, huh, rakastamaan itseäsi.

Voiko onnellisuus olla pysyvää?

Nämä kolme esittelemääni tapaa säännöllisesti harjoitettuna nostavat onnellisuuden perustasoa. Itse voin ainakin lämpimästi suositella kiitollisuuspäiväkirjaa tai -meditaatiota.

Mutta voiko onnellisuus olla pysyvä tila, joka ei katoa vaikka mitä tapahtuisi ympärilläsi? Auli Malimaan mukaan kyllä voi. Edellisessä artikkelissa kerroin Auli Malimaan esittelemästä puhtaasta ilon käsitteestä. Se on onnellisuutta ilman mitään “järkevää syytä”.

Puhdas ilo on upealta kuullostava, pysyvä tila, koska se ei vaihtele olosuhteiden mukaan. Auli Malimaan mukaan puhtaan ilon tilan voit saavuttaa monin tavoin. Kun olet oppinut taidon olla onnellinen ilman syytä säilytät sisäisen rauhasi riippumatta siitä mitä elämässäsi on meneillään.

Kun sinulla on sisäinen rauha et menetä hermojasi turhasta, teet parempia valintoja, et sabotoi itseäsi ja sinulla on paremmin voimavaroja muutokseen.

Tätä Auli opettaa verkkokurssillaan Portti onnelliseen minuuteen. Kurssilla opit miten muutama poikkipuolinen sana läheiseltä tai jokin muu vastoinkäyminen ei enää tee oloasi surkeaksi. Vaikka elämä ei aina mene niin kuin toivoisi tai haluaisi voimme silti tehdä hyviä, onnellisuuttamme helpottavia päätöksiä.

Tuntuuko sisnusta, että asiat ovat periaatteessa ihan hyvin, mutta jotain puuttuu? Et vain tiedä, mikä. Silloin kurssi on sinua varten.

Portti onnelliseen minuuteen -kurssille pääsee mukaan vielä 5.4.2017 asti, joten varaa oma paikkasi pian ja ota oma onnellisuutesi omiin käsiisi.

>> Katso tästä mitä kurssi sisältää